Χρώμα: Θεωρία και Πρακτικές εφαρμογές

Κωδικός μαθήματος
ΧΕΙΜΕΕ1 6-ΠΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ / Ε / Ζ
Σειρά εμφάνισης
3
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα στοχεύει στο να παρουσιάσει τις ιδιότητες του Χρώματος ως  οπτικού φαινομένου και τον τρόπο με τον οποίο επιδρά στην αντίληψη .Παράλληλα, στην εφαρμογή του Χρώματος στην μορφοποίηση εικαστικών συνθέσεων, αναφορικά με τα αισθητικά αποτελέσματα που δημιουργεί. Με την επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων οι σπουδαστές/στριες θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τις ιδιότητες του Χρώματος ως  εικαστικού μορφικού στοιχείου που αλληλεπιδρά με το Σχέδιο, την Τονικότητα, τον Φωτισμό,τον Όγκο,τις Υφές, τον Ήχο, τον ρόλο του στην εικαστική σύνθεση και  τον τρόπο με τον οποίο συνθέτει και νοηματοδοτεί τον  χώρο.
  • Συνθέτουν χρωματικές συνθέσεις και χρωματολόγια, και να εφαρμόζουν το Χρώμα αισθητικά και πρακτικά.
  • Γνωρίσουν το Χρώμα ως λεξιλόγιο διαφορετικών καλλιτεχνών και να κάνουν επιλογές.
  • Χρησιμοποιούν το Χρώμα ως σημειολογικό στοιχείο  που επιδρά στην αντίληψη.
  • Εφαρμόζουν και να υποστηρίξουν τις επιλογές τους με παρουσιάσεις χρωματικών συνθέσεων/βιβλιογραφία/εργογραφία.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Χρωματολογία Ι
  2. Χρωματολογία II
  3. Χρωματολογία ΙII
  4. Χρωματολογία ΙV
  5. Χρωματολογία V
  6. Χρώμα και Καλλιτέχνες Ι
  7. Χρώμα και Καλλιτέχνες II
  8. Συναισθησία - Ηχόχρωμα Ι
  9. Συναισθησία - Ηχόχρωμα II
  10. Χρώμα και Χώρος Ι
  11. Χρώμα και Χώρος ΙΙ
  12. Χρώμα και Χώρος ΙΙΙ
  13. Χρώμα και Πολυαισθητηριακή Αγωγή

Θεωρητικές έννοιες: Θεωρία χρώματος, χρωματικοί κύκλοι, χρωματικό αστέρι, χρωματική σφαίρα, συμπληρωματικά χρώματα, χρώμα-φως-υφή, πραγματικότητα των χρωμάτων και χρωματικό αποτέλεσμα, αλληλεπίδραση, αρμονία, ισορροπία, συμμετρία, τονικότητα των χρωμάτων. Χρωματικές αρμονίες. Χρωματικές αντιθέσεις. Μετείκασμα-οπτική μείξη. Χρώμα και Σχέδιο. Χρώμα και Χώρος. Συναισθησία-Ηχόχρωμα. Χρωματικές συγχορδίες. Χρώμα και πολυαισθητηριακή αισθητική. Σημειολογία χρώματος. Η σπουδή του χρώματος σε καλλιτέχνες και κινήματα τέχνης. Ψηφιακά χρώματα

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Χρωματολογία Ι
  2. Χρωματολογία II
  3. Χρωματολογία ΙII
  4. Χρωματολογία ΙV
  5. Χρωματολογία V
  6. Χρώμα και Καλλιτέχνες Ι
  7. Χρώμα και Καλλιτέχνες II
  8. Συναισθησία - Ηχόχρωμα Ι
  9. Συναισθησία - Ηχόχρωμα II
  10. Χρώμα και Χώρος Ι
  11. Χρώμα και Χώρος ΙΙ
  12. Χρώμα και Χώρος ΙΙΙ
  13. Χρώμα και Πολυαισθητηριακή Αγωγή

Επεξήγηση εργαστηριακών ωρών: Θα γίνεται παράλληλα με την θεωρία, με ασκήσεις χρώματος, συνθέσεις χρωμάτων, χρωματολόγια, χρωματικά θέματα που αφορούν την αισθητική του χώρου, του ενδύματος, της σκηνογραφίας. Οι εργασίες θα γίνονται ατομικά ή σε ομάδες, με ανάμειξη χρωστικών/ψηφιακή επεξεργασία/μακέτες/collage. Ως τελική εργασία θα γίνει παρουσίαση από εικαστικές προτάσεις ή project δημόσιας παρουσίασης ομαδικής εργασίας, τα οποία θα τεκμηριώνονται από σύντομη  θεωρητική εργασία υποστήριξης

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Διαμορφωτική αξιολόγηση (40%) που περιλαμβάνει:

    1. Παρουσίαση ντοσιέ και Προσχεδίου της τελικής εργασίας, με κείμενο τεκμηρίωσης 300 λέξεων. 10%

    2. Παρουσίαση ντοσιέ και καλλιτεχνικής εργασίας, με κείμενο τεκμηρίωσης 300 λέξεων.  10%

    3. Πρόοδος: παρουσίαση ντοσιέ και της εξέλιξης του αρχικού Προσχεδίου, με κείμενο τεκμηρίωσης 300 λέξεων. 20%

  • Τελική αξιολόγηση (60%) που περιλαμβάνει: α) την τελική παρουσίαση σε ψηφιακή μορφή ή πλαστική μακέτα ή project στον χώρο. Η τελική παρουσίαση μπορεί να είναι και ομαδική, αλλά θα συνοδεύεται από ατομικό κείμενο  τεκμηρίωσης 300 λέξεων που θα περιλαμβάνει επιρροές/ αναφορές σε καλλιτέχνες, βιβλιογραφία, εργογραφία καλλιτεχνών, και παρουσίαση του ντοσιέ.

    Σημείωση: *Το ντοσιέ αφορά την προσωπική έρευνα που γίνεται από τους φοιτητές σε στάδια, από την αρχή του μαθήματος και μπορεί να περιέχει σκίτσα, φωτογραφίες, βίντεο, σημειώσεις-παρατηρήσεις, αναφορές σε καλλιτέχνες, κολλάζ, και γενικά σκαριφήματα-προσχέδια (με ημερομηνία), σε σχέση με την επεξεργασία της τελικής  εργασίας. Επίσης όλες τις  παρουσιάσεις (με ημερομηνία παρουσίασης) οι οποίες προηγούνται της τελικής εργασίας.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο

  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά τη διδασκαλία

  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά την επικοινωνία με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές.

  • Οπτικοακουστικά παραδείγματα, Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του  eClass με  παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών (εκθέσεις, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.)

eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/PDA157

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • J.W.Goethe (2008) Θεωρία των Χρωμάτων, ΕκδόσειςPrinta,
  • N.Kαπετανίδης (2005) Χρώματα Ζωγραφικής και Αρχιτεκτονικής, Εκδόσεις Ζήτη Πελαγία

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • W. Sargent, Tο χρώμα στη φύση και στην τέχνη, Κάλβος,1987
  • John Gage: Colour and Meaning, Thames and Hudson,2000
  • John Gage: Colour and Culture, Thames and Hudson,1993/97
  • A.Sloan,Colour in decoration, P.F.Lincoln,1990
  • A. Schopenhauer, Περί οράσεως και χρωμάτων, εκδ. Printa,2017
  • Θ. Πάντος, Το Χρώμα, εκδ. Κάλβος, 1990.
  • V.Finlay, Colour: A Natural History of the Palette, Random House,2003
  • Όπυ Ζούνη, εκ. Αδάμ,1997
  • C. Dorosz: Designing with Color: Concepts and Applications
  • E. Opara, J. Cantwell, Color Works: Best Practices for Graphic Designers,Bevery,MA,2014
  • C. Zwick, Digital Colour for the Internet and other Media, U.K.,2003
  • M. Pastoreau, Μπλε, εκδ. Μελάνι
  • D. Batcelor, Xρωμοφοβία, Άγρα,2008
  • C.A. Riley II, Colour Codes, UPNE,1995
  • E. Thomson, Colour Vision: A Study in Cognitive Science and the Philosophy of Perception, Routledge,1995
  • M. Kalderon & D. Hilbert, Color Perception, Oxford UP,2000
  • A. Byrne & D. R. Hilbert, Readings on Color, MIT PRESS,1997

Μαθήματα Εξαμήνου